Formål |
Det er vigtigt fra starten af et projekt, at vurdere hvilken opgave man står over for at skulle løse. Hvor kompleks er opgaven og hvilken strategi skal vi lægge for projektet. |
|
|
Fremgangsmåde |
Projektopgaven Projektopgavens kompleksitet vurderes ud fra resultatets funktion, løsningskonceptet, kvalitetskravene og den anvendte teknologi |
Fremgangsmåden Fremgangsmådens kompleksitet vurderes ud fra projektets tidsramme, de metoder der anvendes, projektets processer og forløbets opbygning. |
|
Interessenterne | |
Interessenternes kompleksitet vurderes ud fra antallet af interessenter, deres interesser, kultur og værdier, samt hvor tilgængelige interessenterne er. | |
Ressourcerne | |
Vurderingen omfatter omfanget i økonomi og mandår. De nødvendige kompetencekrav og ressourcernes geografiske placering. | |
Omgivelserne | |
Kompleksiteten i omgivelserne er afhængig af projektets betydning, politiske forhold, markedets og den teknologiske udvikling, samt lovgivning og kultur. Udfor de enkelte parametre noteres i højre søjle, hvilke strategiske tiltag der planlægges, for et imødegå den pågældende kompleksitet. |
Download: Skabelon 2.1 Projektets kompleksitet (MS Word dokument) | Download |
Formål |
En af de væsentligste årsager til at projekter kuldsejler, er manglen på entydige mål. Det er derfor altafgørende, at målformuleringen er foretaget på en måde, som beskriver sammenhængen i projektopgaven (Målhierarkiet, også kaldet Objective Breakdown Structure - OBS). |
Fremgangsmåde |
Trin 1 Ofte vil opbygningen af målhierarkiet tage udgangspunkt i formålet, men det er dog ikke nogen betingelse. Opbygningen kan foretages for et hvilket som helst mål eller formål, teknikken er meget enkel. Når et mål eller formål er placeret på væggen, kan man bevæge sig ned i målhierarkiet ved at spørge "Hvordan?" og op i hierarkiet ved at spørge "Hvorfor?". |
Trin 2 Hierarkiet kan uddybes ved at spørge "Hvordan?". Fortsætter man denne spørgen, kan målene blive mere og mere detaljerede, og man vil i princippet til sidst ende i milepælene. |
|
Trin 3 Efter at være kommet godt ned i detaljerne, kan man gå op i målhierarkiet ved at spørge "Hvorfor?". Det er vigtigt, at gennemføre denne op- og nedstigning i målhierarkiet nogle gange. Først da får man det helhedssyn, som skal til. |
|
Trin 4 Adskillelsen af formål og mål defineres ved at trække en streg, der hvor projektet slutter. Eller sagt på en anden måde: At trække en streg over det, man står med i hånden, når projektet er færdigt. |
|
Trin 5 Efter målhierarkiet er udarbejdet, vil den nederste række af konkrete mål ofte anvendes direkte til at udarbejde indsatsområder for den kommende planlægning. Hvis disse mål er for detaljerede, vil man allerede være nået ned i milepælsniveau. Det er derfor vigtigt, når der arbejdes med målhierarkiet, at sørge for et rimeligt ensartet detaljeringsniveau i de forskellige grene af hierarkiet. |
|
Trin 6 Som sidste trin er det nu muligt at definere formål, projektmål, succeskriterier og samtidig se den indbyrdes sammenhæng |
Download: Skabelon 3.1 Opstilling af målhierakiet - (OBS) (MS PowerPoint dokument) | Download |
Formål |
For at sikre den forretningsmæssige effekt af projektet, er det ofte nødvendigt af medarbejderne ændre adfærd. Derfor er det nødvendigt at definere de adfærdsmæssige ændringer i organisationen, der er en forudsætning for at opnå de forretningsmæssige mål. Derfor bør man definere både adfærdsmæssige ændringsmål og forretningsmæssige succeskriterie. Det skal samtidig beskrives hvordan disse ændringer måles under projektforløbet og efter projektforløbet. (Benefit tracking) |
Fremgangsmåde til
|
Udgangspunktet er målhierarkiet, som er opdelt i formål, succeskriterier og leverancer. Med udgangspunkt i dette beskrives følgende: |
1. Den overordnede effekt (KPI’er) | |
2. Forretningsmæssige effektmål
|
|
3. Adfærdsmæssige effektmål
|
|
4. Succeskriterier |
|
Målepunkter |
|
Tilfredshed |
|
Absolutte tal |
|
Forholdstal |
|
Produktivitet Produktivitet er faktisk også et forholdstal, men handler altid om effekt/ressourceindsatsen. Dette kan være antal sager/antal sagsbehandlere, producerede enheder/pr. tidsenhed eller producerede enheder/omkostninger. |
|
Træfsikkerhed |
|
Fremgangsmåde for
|
Når målingerne gennemføres (the benefit tracking), vil de ofte blive gennemført i følgende kronologiske rækkefølge. |
Adfærdsmæssig effekt 1. Reaktion efter træning 2. Læring og viden 3. Anvendelse og brug i praksis |
Download: Skabelon 3.2 Impact case og effektmåling (MS Word dokument) | Download |
Formål |
Interessentanalysens formål er at give projektlederen og projektgruppen et overblik over personer, der har interesse i projektet, samt at gøre det muligt at igangsætte tiltag til en hensigtsmæssig håndtering af disse interessenter. |
Interessentanalysen gennemføres for at:
|
|
Fremgangsmåde |
Interessentanalysen gennemføres i følgende trin: Trin 1: Identificering af interessenter Brainstorm, hvor projektgruppen kommer med idéer til, hvem der bliver berørt i projektforløbet, og hvem der bliver berørt af resultatet. Brainstormingen gennemføres med fordel ved hjælp af papkort. Hver projektdeltager noterer interessenter ned på kort, der så sættes op på væggen. Fordelen ved at anvende papkort er, at det senere er muligt at sortere interessenterne i forskellige grupper på væggen. |
Trin 2: Sortering af interessenter Interessenterne sorteres i kategorier. Dette kan dels være ud fra, hvem man synes er vigtigst i forhold til projektet. Der kan også anvendes en sortering, hvor man ser på følgende (se skema for trin 2).
|
|
Trin 3: Oplevede fordele og ulemper for interessenterne Efter sorteringen udvælges de væsentligste interessenter, da det ikke er muligt at fokusere på samtlige interessenter i projekter. For de væsentligste interessenter diskuteres, hvilke fordele og ulemper de enkelte interessentgrupper kan opleve ved projektet. Det er vigtigt ikke at beskrive, hvad de burde opleve – set fra projektgruppens synspunkt, men hvad de reelt har af bekymringer og forventninger, hvis de blev spurgt. (Se to eksempler i skema 4.2 og 4.3). |
|
Trin 4: Strategi for håndtering af interessenten |
Download: Skemaer 4.1 - 4.3 Interessentanalyse (MS Word dokument) | Download |
Formål |
Milepælsplanen udarbejdes for at få et overblik og skabe mulighed for at styre, så leverancerne tilvejebringes til tiden, på budgettet og i den rette kvalitet For at sikre kvalitet og accept af milepælsplanen skal den udarbejdes af projektgruppen i fællesskab. Dette sker f.eks. på en planlægningsworkshop, hvor relevante interessenter er samlet. |
En god milepælsplan bruges til:
|
|
Fremgangsmåde |
Planen udarbejdes på væggen ved hjælp af papkort eller post-it lapper. Er projektgruppen mindre end 8 deltagere, kan planen udarbejdes i én gruppe. Er projektet stort, kan det være en fordel at opdele i mindre grupper, der tager hvert sit indsatsområde. Milepælsplanlægningen udføres i følgende etaper: |
Eksempler på milepælsplaner |
Milepælsplaner kan med fordel udarbejdes i de gængse IT-planlægningsværktøjer f.eks. MS-project. Her er vist nogle eksempler på milepælsplaner, som kan udarbejdes i Word, Excel og PowerPoint. Eksempel 1 Eksempel 2 Eksempel 3 Eksempel 4 Eksempel 5 |
Download: Skabelon 5.1 Milepælsplan eksempel 1 - 4 (MS Word dokument) | Download |
Download: Skema 5.1 Milepælsplan eksempel 5 side 7 og 8 (MS PowerPoint dokument) | Download |
Formål |
Aktivitetsbeskrivelse består, som ordet siger, i at beskrive de aktiviteter, som ligger før de enkelte milepæle. Formålet er at sikre en fælles opfattelse af aktiviteten og dens mål, for på den måde at kunne uddelegere aktiviteter i projektet, især når delegeringen sker til afdelinger eller parter uden for projektorganisationen og til arbejdsgrupper i projektet. Aktivitetsbeskrivelse kan også benyttes generelt for projektets hovedaktiviteter for at opnå en god planlægning. |
Fremgangsmåde |
Aktivitetsplanlægningen tager udgangspunkt i milepælene. Aktiviteterne defineres ved at vurdere, hvad der skal gennemføres for at opfylde den pågældende milepæl. Hvis milepælen hedder: ”Seminar for 15 ledere er gennemført den 1. okt.”, hvilke aktiviteter skal så gennemføres for, at dette er sket? Aktiviteterne ligger tidsmæssigt før milepælen og skal alle være gennemført, for at milepælen er nået. Aktivitetsbeskrivelsen kan ske på følgende måde: Definer projektets hovedaktiviteter. Ofte vil man starte med at definere én hovedaktivitet per milepæl. Man skal dernæst detaljere hovedaktiviteten i delaktiviteter. Nogle delaktiviteter kan defineres fra starten, men mange kan først defineres, som projektet skrider frem. Man skal ud fra aktivitetsbeskrivelsen kunne se: Aftal hvem, der skal forestå og udføre hver hovedaktivitet, hvad enten det er en afdeling, en arbejdsgruppe eller en projektmedarbejder. Beskriv i dialog med vedkommende opgavens ønskede resultater og dokumentation, samt de beslutninger, der eventuelt skal leveres grundlag for. Lad der på den opgaveansvarlige beskrive fremgangsmåde, delopgaver, hjælpemidler, behov for koordination, samt budget for ressourceindsats og omkostninger. Disse forhold drøftes og dokumenteres i en fælles aftale. |
Download: Skabelon 5.2 Aktivitetsbeskrivelser (MS Word dokument) | Download |
Formål |
Formålet med dette værktøj er at få milepælene i projektet klart defineret. En milepæl er et resultat (delleverance) til et fastlagt tidspunkt (se også værktøjet Milepælsplanen). En god milepælsbeskrivelse gør det tydeligt, hvad der skal være opnået, på hvilke tidspunkter og hvem der har ansvar for hvad. |
Fremgangsmåde |
Det kræver omhu at formulere milepæle entydigt. Først og fremmest skal milepæle beskrives som en opnået tilstand og ikke som en aktivitet. Dernæst skal godkendelseskriterier samt en deadline fremgå af beskrivelsen. Opnået tilstand – ikke aktiviteter En milepæl er derfor ikke: En milepæl er: Begrundelsen for ikke at skrive aktiviteterne her er, at man ofte ikke ved, hvad der skal til for at opnå milepælen, når man laver planen. Det kan ofte først fastlægges, når forudgående milepæle i projektet er nået, og vores viden dermed er øget. F.eks. kan en milepæl være ”Pensum for træningsforløb vedtaget”. Hvordan man gør det, vides ikke i starten af projektet, da der forud for denne milepæl er en række andre milepæle, bl.a. en der hedder ”Målgruppens behov for uddannelse kortlagt”. Før vi kender behovet kan vi ikke vide, hvor omfattende det bliver at beskrive pensum – og vi ved slet ikke, hvad pensum bliver, før målgruppen er valgt, og behovet er kortlagt. Kriterier for godkendelse Milepæl Koncept for rekrutteringskampagne besluttet.
Godkendelseskriterier Konceptet er godkendt af styregruppen Deadline 1.dec. |
Download: Skabelon 5.3 Milepælsbeskrivelse (MS Word dokument) | Download |
Formål |
Gantt-planen er det mest udbredte værktøj til illustration af projekters tidsforløb og aktiviteters tidsterminer. Gantt-planen eller stavdiagrammet, som det også kaldes, benyttes fortrinsvis til projektets hovedtidsplan. Gantt-skemaet bruges til at skabe overblik på overordnet niveau. |
Fremgangsmåde |
Gantt-skemaet giver en tidsmæssig dimension fra venstre mod højre. Aktiviteternes tidsmæssige placering angives med stave (Stavdiagrammet). Ofte benyttes også symbolerne herunder. I aktivitetskolonnen skrives projektets aktiviteter og milepæle for hvert indsatsområde. Vælg en passende tidsinddeling, således at tidspunkter kan aflæses tilstrækkeligt præcist. Ofte vil en ugeskala være passende. Et alternativ er at vælge en grovere skala for at få overblik over hele tidsforløbet og indføje kolonner i skemaet til angivelse af aktiviteternes planlagte start - henholdsvis slutdato. |
Download: Skema 5.4 Gantt-plan (MS PowerPoint dokument) | Download |
Formål |
Formålet med estimeringsmetoderne er at opnå:
Metoderne tager derfor udgangspunkt i en nedbrydning af de usikre aktiviteter. Da projekter er engangsopgaver, kan intet beregnes fuldstændigt objektivt, men der er flere metoder til at frembringe et godt estimat. |
Fremgangsmåde |
Trepunktsestimat Spredningen S er: S = (P – O) / 5 Skema 5.5 – 1 kan anvendes til at gennemføre trepunktsestimatet. Successiv kalkulation Successiv kalkulation. Aktiviteter med stor spredning (gråt) nedbrydes, indtil den samlede spredning (blåt) ikke reduceres mere eller har nået et passende niveau. I figuren overfor har aktivitet A en væsentlig spredning. Den nedbrydes derfor i aktivitet B og C. Aktivitet C er forholdsvis usikker og har derfor en stor spredning. Derfor nedbrydes aktiviteten i D og E. Det viser sig, at D har en væsentlig spredning, og derfor nedbrydes den igen i aktiviteterne F og G. Når aktiviteten A nedbrydes, vil middelværdien af den samlede aktivitetsrække vokse. Middelværdien af B+F+G+E er større end middelværdien af A. Grundlæggende vil det tage længere tid (de hvide bjælker i figuren), men da aktiviteterne er blevet mindre usikre, vil den samlede spredning være reduceret (de blå bjælker i figuren). Aktivitetsrækkens middelværdi M beregnes som: Det anbefales, at nedbrydningen af aktiviteter fortsættes, indtil den samlede spredning ikke reduceres mere. En yderligere nedbrydning vil da være spild af tid. I nogle projekter fortsættes nedbrydningen, indtil man har opnået en passende usikkerhed |
Download: Skema 5.5 – 1 Trepunktsestimatet & Skema 5.5 – 2 Successiv kalkulation (MS Word dokument) | Download |
Formål |
Risikoanalysen har til formål at afdække mulige risici, prioritere dem og finde mulige løsninger på de pågældende problemer. Risikoanalysen skal bruges til at reagere på, hvis ikke der øjeblikkelig tages aktion, så snart ting udvikler sig i den retning, som risikoanalysen forudser. |
Fremgangsmåde |
Risikoanalyser kan udføres via et væld af forskellige metoder. Vi har valgt en enkel, men effektiv metode. Skemaet ”Risikoanalyse” illustrerer desuden metoden. Trin 1: Trin 2: Trin 3: Trin 4: Trin 5: Trin 6: |
Download: Skema 5.6 Risikoanalyse (MS PowerPoint dokument) | Download |
Formål |
Principperne i denne værktøjsbeskrivelse skal sikre, at en øko-nomisk opfølgning er mulig både med hensyn til projektomkost-ningerne, men også mht. projektets forretning. Opfølgning skal være mulig på projekt-, program- og porteføljeniveau. |
Fremgangsmåde |
Projektbudget Projektomkostningerne kan budgetteres og følges vha. skemaet ”Økonomiopfølgning på milepælsplan”. På et mere overordnet niveau kan omkostningerne følges vha. skemaet: ” Projektnøgletal”. I et projektprogram eller en portefølje kan det samlede omkostningsniveau også følges vha. skemaet: ”Økonomi-opfølgning på projekter i fasemodel”.. Forretningsopfølgningen kræver, at der er defineret succeskriterier. Hvis der vælges samme succeskriterier for alle projekterne, kan disse summeres til en forretningsmæssig værdi. Fremgangsmåderne ved opfølgning på projektomkostninger og forretning er beskrevet herunder. Opfølgning på projektomkostningerne og leverancer Den enkleste måde at foretage denne opfølgning er at udarbejde en liste, hvor milepælene er anført i rækkefølge. Ud for mile-pælene angives omkostninger og ressourceforbrug i f.eks. manddage. På den måde er det muligt at budgettere og senere følge op på omkostningerne pr. milepæl (Se skemaet Økonomi-opfølgning på Milepælsplan). Milepælsplan med angivelse af milepæle, termin og angivelse af budgetteret ressourceforbrug. (BCWS = Budgeted Cost of Work Scheduled). Søjlen til højre kan bruges til at anføre det aktuelle forbrug pr. milepæl. ACWP = Actual Cost of Work Performed). Styrken i "earned value" metoden er den grafiske fremstilling af frem-driften. Denne kurve har ofte form som en såkaldt s-kurve, fordi om-kostningerne i de indledende projektfaser ofte er forholdsvis små pr. tidsenhed. Senere i projektet sættes store ressourcer ind, og kurven stiger kraftigt for til sidst at falde ud i slutningen af projektet. Diagrammet i figuren viser den planlagte værditilvækst over tid som den fuldt optrukne linie, der er benævnt ”omkostnings-budget”. |
Download: Skabelon 5.7.Økonomiopfølgning (MS Word dokument) | Download |
Formål |
Beskrivelse af ansvarsfordeling anvendes for at klargøre forventninger og definere projektdeltagernes roller og ansvar. Planlægningen og beskrivelsen skal sikre, at ansvar og opgavefordeling er gennemtænkt og klart kommunikeret. Ansvarsfordelingsskemaet skal introduceres som værktøj ved projektstart, dvs. når projektgruppen arbejder med at lave planen for projektet. Det er afgørende at skemaet bruges aktivt på projektgruppemøderne, at det opdateres og afspejler de ændringer, der sker med projektet og dermed planen. |
Fremgangsmåde |
Den enkleste metode til dette er at beskrive udførelsesansvar for hvert indsatsområde og milepæl i projektets plan, dvs. hvem har ansvar for at milepæl X er nået til terminen. I skema 6.1. ”Ansvarsfordelingsskema” noteres indsatsområder, milepæle og eventuelt også aktiviteter. Sørg for overensstemmelse med planen. Hver projektdeltager tildeles en linie. I krydsfelterne anføres rollerne med bogstavsymbol. Vælg et relevant udsnit af symbolerne. Ved projektdeltager forstås ikke blot medlemmer af projektgruppen, men også beslutningsgruppe/komité samt interessenter, som har aktiviteter i form af at blive hørt, at godkende, at kontrollere, at beslutte m.v. Aftaler om ansvars- og opgavefordeling bør ske i dialog med projektdeltagerne. Hvis projektleder foretager dette alene, mindskes sandsynligheden for, at de enkelte deltagere oplever beskrivelsen som forpligtende. Desuden skal detaljeringsgraden i beskrivelsen tilpasses den enkelte deltager og situation. I nogle tilfælde kan en meget detaljeret beskrivelse opleves som hæmmende for den enkelte deltagers eget engagement. Opgavefordelingsskemaet bør derfor fortrinsvis benyttes for indsatsområder og milepæle i projektet. |
Download: Skema 6.1 Ansvarsfordelingsskema (MS Word dokument) | Download |
Formål |
Projektet skal organiseres, så det er forankret solidt i ledelsen, den øvrige organisation samt hos eventuelle eksterne samarbejdspartnere. |
Fremgangsmåde |
Projektet organiseres i tre forskellige enheder. Læs mere om de enkelte enheders ansvar i kapitel 5. Styregruppen, inkl. projektejer Det er derfor vigtigt, at styregruppen vælges på det rette niveau. Den bør ikke være så højt placeret, at de pågældende ledere ikke har tid til eller interesse i projektet. På den anden side skal styregruppen have den nødvendige magt for at kunne tildele ressourcer og bakke projektet op. Projektgruppen Ved større projekter er det hensigtsmæssigt at have en kernegruppe, som består af projektledere samt delprojektledere. Hver delprojektleder har så igen en delprojektgruppe med et antal deltagere. Referencegrupper Specialister, som indkaldes til høring og sparring, samt øvrige vigtige interessenter placeres mest hensigtsmæssigt i en referencegruppe. Overvej, om projektet skal have én eller flere referencegrupper, da det kan være hensigtsmæssigt ikke at etablere en gruppe med samtlige interessenter, hvis der er for store interessemodsætninger. |
Download: Skema 6.2 Projektorganisationen (MS Word dokument) | Download |
Formål |
Formålet med ressourcekontrakten er at skabe et overblik over ressourceforbruget i projektet og at lave en klar aftale med den enkelte projektdeltager om, hvad vedkommende forventes at bidrage med af tid og leverancer. |
Fremgangsmåde |
Ressourcekontrakten indgås mellem projektdeltageren og projektlederen. I kontrakten aftales leverancer, termin og ressourceforbrug for den enkelte deltagere, sådan at projektlederen har en aftale, og sådan at deltagerne kan synliggøre over for deres leder, at de er bookede til projektet. Ved at summere den enkelte medarbejders ressourcekontrakter fra forskellige projekter, kan medarbejderen få et overblik over sin belastning med projektarbejde. Afdelingslederen kan ved at summere medarbejdernes kontrakter, få et overblik over projektbelastningen i afdelingen. Ressourcekontrakten udfyldes på baggrund af en samtale mellem projektdeltager og projektleder. Kontrakten kan udfyldes som afslutning på denne samtale eller af en af parterne bagefter, hvilket dog kræver, at begge parter godkender kontrakten efterfølgende. Ressourcekontrakter er kun anvendelige, såfremt begge parter tillægger dem værdi. Det kræver ofte, at den øvrige ledelse også efterspørger dem. Ressourcekontrakten egner sig bedst i projekter, hvor det er muligt i nogen grad at forudsige ressourcetrækket. |
Download: Skema 6.3 Ressourcekontrakt (MS Word dokument) | Download |
Formål |
Formålet er at
Projektjournalen bruges af projektleder og delprojektledere, der er ansvarlige for forskellige ansvarsområder. Den udfyldes af mødeleder, sekretær eller projektleder. Projektjournalen anvendes i stedet for mødereferat. Projektjournalen har den fordel, at der kun er én liste, som skal anvendes til opfølgning. Ved mødereferater skal man ofte to til tre mødereferater tilbage for at muliggøre opfølgning. |
Fremgangsmåde |
Projektjournalen udfyldes på den måde, at alle beslutninger noteres. Ud for hver beslutning anføres, hvem der er ansvarlig, og hvornår den pågældende aktivitet/beslutning skal være afsluttet. På projektmøderne anvendes projektjournalen til opfølgning. Den aftalte beslutning kan ”hakkes af”, når den er færdig. Det betyder, at listen bliver kortere "for oven" og længere "for neden", når nye ting aftales. Resultatet er, at der altid kun er en liste over manglerne. Protokollen kan ikke erstatte aktiv opfølgning og styring fra projektlederens side, men er et godt værktøj til at fastholde beslutninger samt holde deltagere op på aftaler. |
Download: Skabelon 7.1 Projekt Journal (MS Word dokument) | Download |
Formål |
Formålet med mødereferatet er at fastholde beslutninger truffet på møder, som vedrører projektet |
Fremgangsmåde |
Projektleder er ansvarlig for udarbejdelsen af referatet, men skal ikke nødvendigvis selv skrive referatet. Dog er det vigtigt, at projektleder godkender referatet og sikrer, at de vigtigste pointer og beslutninger fremgår klart, før det udsendes til de øvrige deltagere til orientering/godkendelse. Referater får kun betydning, hvis de benyttes aktivt til at dokumentere beslutninger truffet på møder, herunder hvem der har ansvar for udførelsen af bestemte handlinger. |
Download: Skabelon 7.2 Mødereferat (MS Word dokument) | Download |
Formål |
Formålet med projektreview er at:
|
Fremgangsmåde |
1. Indkaldelse af nøglepersoner 2. Forberedelse Deltagerne skal kunne vurdere:
Hver deltager har mindst en positiv og en kritisk bemærkning. 3. Reviewet – gennemførelse af mødet
4. Dokumentation af resultat 5. Efter mødet |
Download: Skema 7.3 Projektreview (MS Word dokument) | Download |
Formål |
Den visuelle planlægningstavle skal sikre, at alle i projektet har det samme overblik, og at alle har mulighed for at komme med input og viden. Det er også formålet at etablere korte feedback sløjfer, så ny viden kommer hurtigt i spil i projektet. |
Fremgangsmåde |
Plantavlen er opbygget med en søjle til venstre, som i stikord udgør projektbeskrivelsen. Her er organisationen, formål, succeskriterier og leverancerne beskrevet. Midt i tavlen findes planen, som består af en linje pr. medarbejder og søjler for dagens eller ugens arbejde, alt efter tidshorisonten for denne tavle. Teamet samles dagligt til et kort morgenmøde ved tavlen. Hvis der er opstået nye opgaver i punkt 1, aftales hvem der udfører opgaven og hvornår. Opgaven placeres i planen i punkt 2. Samtidig foretages der opfølgning på gårsdagens opgaver er de forløbet som forventet? Den enkelte giver en kort vurdering af de kommende dages arbejde, og det drøftes hvordan disse håndteres. Derefter konsulteres interessentanalysen og risikoanalysen. Er der forhold, som teamet skal tage hensyn til i arbejdet de kommende dage? Derefter fortsætter mødet i punkt 5. Giver ovenstående anledning til nye opgaver, som skal løses? Hvis det er tilfældet, noteres disse opgaver her, og de kan så indarbejdes i planen på mødet næste dag. Mødet holdes kort som et pitstop i projektgruppen. Alle har haft mulighed for at komme med deres bekymringer og ideer til løsninger. Alle har fået et overblik over projektets stade og situation. Hvis en projektdeltager under dagens arbejde kommer i tanke om en ting, som mangler, eller opdager en ny risiko, kan vedkommende øjeblikkelig skrive det på en post-it lap og sætte det på tavlen. Denne nye opgave vil så blive vurderet af det samlede team allerede næste morgen, og den rette person vil blive sat på opgaven. |
Download: Skema 7.4 Visuel planlægningstavle (MS PowerPoint dokument) | Download |
Formål |
Kommunikationsplanen skal sikre, at projektet har en strategi for, hvordan og hvornår der skal kommunikeres til relevante interessenter i projektet. Formålet er at:
|
Fremgangsmåde |
Det er afgørende at tage stilling til projektets kommunikation allerede i den indledende planlægning. Kommunikationsplanen skal derfor udarbejdes i projektets opstartsfase, nærmere bestemt efter at interessentanalysen og risikoanalysen er lavet, da de begge giver værdifuldt input til kommunikationsplanen. Skema 8.1 skitserer, hvilke punkter en god kommunikationsplan bør indeholde. Herunder er de enkelte punkter uddybet: Målgruppe og budskab Mediet Effekten Timing og ansvar |
Download: Skema 8.1 Kommunikationsplan (MS Word dokument) | Download |
Formål |
I forandringsprojektet er det hensigtsmæssigt at vurdere interessenternes modstand mod de planlagte forandringer. Analysen udføres for at:
|
Fremgangsmåde |
Trin 1: Trin 2: Trin 3: |
Download: Skema 8.2 Det dobbelte bogholderi (MS Word dokument) | Download |
Formål |
Ved at bruge tid på en målrettet rekruttering af projektgruppen kan projektlederen sikre sig indflydelse på, hvordan projektgruppen sammensættes og dermed hvilke personer, han/hun har til at udføre arbejdet i projektet. Formålet er at:
|
Fremgangsmåde |
Rekrutteringsprocessen kan anskues i følgende trin: Trin 1: Indledende analyse af behov
Trin 2: Udformning af stillingsannonce Trin 3: Dialog med mellemledere Overvej bl.a.:
Trin 4: Afholdelse af samtaler og udvælgelse af egnede kandidater Evt. trin 5: Indgåelse af ressourcekontrakter |
Download: Skabelon til stillingsannonce (MS Word dokument) | Download |
Formål |
Formålet med at definere spilleregler er at skabe en fælles opfattelse i projektgruppen af, hvordan samarbejdet skal fungere. Der er tale om en målsætningsøvelse og -debat. Gruppemedlemmerne skal således bruge kræfter på at formulere de mål, som netop denne gruppe bør stræbe efter. Værktøjet ”Spilleregler for gruppen” er udarbejdet med venlig inspiration fra ”Aktiv Projektledelse” af Andersen, Ahrengot og Olsson, Børsen 2002. |
Fremgangsmåde |
Spillereglerne kan defineres i gruppens opstartsfase eller undervejs, hvis der opleves begyndende konflikter. I opstartsfasen er der typisk endnu ingen konflikter, hvilket tillader en friere diskussion, ligesom spillereglerne kan være med til at forebygge eller mindske konflikter – forudsat at de bruges aktivt.
Projektlederen kan også udvælge de udsagn, som han/hun anser for vigtigst og nøjes med at anvende disse. For at have en effekt, skal spillereglerne benyttes aktivt i det kommende samarbejde. F.eks. til regelmæssige evalueringer af arbejdet i projektgruppen |
Download: Template 9.2 Gruppens spilleregler (MS Word dokument) | Download |
Formål |
Evaluering og feedback er redskaber til at afdække uhensigtsmæssig adfærd og dermed til at give mulighed for at korrigere dette. Men et lige så centralt formål med evalueringen er at give – og få – information om, hvad man gør godt. Man fremmer med den positive evaluering en bestemt adfærd og giver samtidig den enkelte eller gruppen selvtillid og energi. |
Fremgangsmåde |
Første krav til evalueringen af gruppens arbejde er, at projektlederen sikrer, at der overhovedet bliver evalueret undervejs. Ved på forhånd at placere evalueringssessioner på udvalgte punkter i projektet, f.eks. efter hver milepæl eller efter hvert tredje møde, sikrer man, at der bliver tid og rum til evalueringer i projektet. Det udelukker selvfølgelig ikke at lave evalueringer på andres tidspunkter, hvis behovet opstår, men vælger man udelukkende at bero på evalueringer ad hoc i projektet, er risikoen, at der aldrig bliver tid til dette. Det andet krav er, at projektlederen skaber en ramme, som sikrer, at evalueringen bliver konstruktiv og fremadrettet: En evaluering, der udelukkende påpeger fejl og mangler ved den enkelte, og hvor interessen drejer sig om det, der allerede er passeret, vil sjældent give den ønskede adfærdsændring. Evalueringen skal give de berørte personer motivation og selvsikkerhed, men skal samtidig inspirere til en bedre indsats næste gang. Evaluering af projektarbejdet kan fokusere på resultatet eller på processen. De værktøjer, vi her præsenterer, har primært fokus på processen. Der er ideer til værktøjer til evaluering af:
Vurder projektgruppens arbejde. Beskriv, hvad der gik godt, og hvad I ville gøre anderledes, hvis I skulle starte nu. Tænk både i proces og resultat. Brug en flipover og noter input på skema 9.3: Vær opmærksom på at få alle personer på banen, så det ikke kun er de mest ”højtråbende”, der dominerer. At feedbacken ikke bliver en offentlig ”afklapsning” af enkelte personer i projektet, men en saglig dialog, der skaber fremadrettet læring. Der skal afsættes minimum 1 time. Hvis evalueringen er af både proces og resultat, skal der afsættes mere. |
Download: Skema 9.3 Evaluering af gruppens arbejde (MS Word dokument) | Download |
Formål |
Planlægningsworkshop anvendes ved projektets start og ved fasestart i større projekter. Formålet er:
|
Fremgangsmåde |
Planlægningsemnerne og deres rækkefølge vil afhænge af, om planlægningen udføres ved begyndelsen af projektet eller ved en senere fase. Ved projektets begyndelse kan nedenstående disposition benyttes. Deltagerne i planlægningsworkshoppen er projektmedarbejderne. Nytteværdien af workshoppen er netop, at alle projektdeltagere medvirker – også de, som først skal yde en arbejdsindsats senere i forløbet. Det er vigtigt, at gøre det klart for deltagerne, hvad der skal være slutresultater af workshoppen og planlægningen. Indhold og forløb for planlægningsworkshop: |
Introduktion til workshop | Formål, forløb, forventede resultater, efterfølgende bearbejdning | |
Ledelsens formål og projektopgaven i hovedtræk | Projektejer eller repræsentant for ledelsen beskriver deres formål med projektet. Projektleder supplerer, evt. med beskrivelse af projektets fortid | |
Interessentanalyse | Forventninger og krav til projektet fra interessenterne | |
Projektets formål og leverancer | Afklaring af formål, leverancer og succeskriterier | |
Fremgangsmåde og tidsplan | Opdeling i indsatsområder, hovedmilepæle, indbyrdes afhængigheder og faser | |
Projektets organisation og bemanding | Fordeling af opgaver og projektets forankring i organisationen | |
Usikkerheder og risici | Usikkerhed samt risici i projektet | |
Deltagernes kalender og her-og-nu-handlinger | Aftale af møderække. Aftale om færdiggørelse af planen og øvrige aktiviteter frem til næste møde |
Afhængigt af projektets størrelse og kompleksitet kan en planlægningsworkshop vare fra ½ dag til 2-3 dage. Af hensyn til fremskaffelse af oplysninger til workshoppen kan det være hensigtsmæssigt at dele den i to dele – typisk før punktet fremgangsmåde og tidsplan. | |
En planlægningsworkshop kræver forarbejde og efterarbejde. Forarbejdet omfatter:
Efterarbejdet omfatter:
Planlægningsworkshoppen har som nævnt også en funktion i forhold til at udvikle samarbejdet i projektgruppen. At skabe et fælles resultat er i sig selv udviklende, men der kan også indlægges et tema på workshoppen, hvor der tales om samarbejdskultur, den enkelte deltagers interesse, udbytte, bidrag m.v. Planlægningsworkshoppen kan desuden benyttes som anledning til at give undervisning i projektplanlægning og -styring. Indlæg undervisningen forud for de relevante trin i forløbet. |
Formål |
Skemaet ”Projektliste“ udfyldes for at:
|
Fremgangsmåde |
Projektlisten er en liste over samtlige projekter med angivelse af de vigtigste projektinformationer, f.eks. projektnummer, projektleder, budget, termin, angivelse af nuværende fase, succeskriterier, projektets prioritet og risikotal. Projektlisten er en kort beskrivelse af projektporteføljen, som angiver de forskellige projekters placering i fasemodellen, ressourceindsatsen og projektets prioritering. Produktkomiteen bruger skemaet til porteføljeledelse og prioritering af de enkelte projekter. Andre interessenter kan få information om projekternes nøgletal og stade.
|
Download: Skabelon 10.1 Projektliste - Porteføljeledelse (MS Word dokument) | Download |
Formål |
Projektporteføljen vises grafisk for at:
|
Fremgangsmåde |
Oversigten bruges under møderne i porteføljeledelsen for at give et overblik og kvalificere diskussionerne om mulige beslutninger. Oversigten fungerer i nogle tilfælde som en grafisk fremstilling af informationerne i projektlisten. Oversigten er en beskrivelse af projektporteføljen, der viser de forskellige projektets placering i fasemodellen (Projektledelsesmodellen), ressourceindsatsen, projekternes stade, risiko og vigtighed. Porteføljeledelsen bruger oversigten til porteføljeledelse og prioritering af de enkelte projekter. Andre interessenter kan få information om projekternes stade og placering i porteføljen. Inden det besluttes, hvilken type oversigt der er hensigtsmæssig i den pågældende situation, er det vigtigt at afklare følgende:
Ofte indsamles der en række data og optegnes billeder, som reelt ikke bruges til at træffe de aktuelle beslutninger. Den øverste ledelse har f.eks. behov for at foretage et balanceret valg af projekter på baggrund af strategisk betydning, udbyttet og risiko. Herunder er vist to eksempler på porteføljeoversigter, som udmærket kan kombineres. 1. Portefølje med angivelse af faresignaler 2. Klassisk porteføljeoversigt |
Download: 10.2.1 Porteføljeoversigt (MS PowerPoint dokument) | Download |
Download: 10.2.2 Klassisk billede af projektporteføljen (MS Word dokument) | Download |
Formål |
"Projektnøgletal" udfyldes for at:
|
Fremgangsmåde |
De vigtigste nøgletal samles på én side, så der skabes overblik over projektets udvikling og historik. En slags projekt scorecard. Skemaet er opbygget sådan, at det til enhver tid viser projektets status i forhold til planen og budgettet. Nøgletallene omfatter terminer, ressourceforbrug, indikatorer for de ønskede resultater, projektets betydning og risiko. De ajourførte skemaer fremsendes til styregruppen som input til samtlige beslutningsmøder. På styregruppemøderne defineres projektets vigtighed, som indføres i skemaet. På den måde findes der altid en ajourført vurdering af de enkelte projekters betydning i projektporteføljen. Tallene fra dette skema kan samles til en samlet oversigt, der angiver porteføljens forretningsmæssige værdi. For at sikre overblik er det nødvendigt at begrænse antallet af informationer. |
Beregning af porteføljens værdi |
På baggrund af nøgletalsskemaerne fra samtlige projekter er det muligt f.eks. kvartalsvis at foretage en sammentælling af den sidste aktuelle søjle i nøgletalsskemaerne. Dette kunne gøres i skemaet herunder. Dette skema vil så angive projektporteføljens samlede værdi. Dette kræver dog, at samtlige projekter angiver samme type succeskriterier, f.eks. merafsætning de næste tre år, besparelse, ændring i dækningsbidrag osv. Det vil også være muligt at udregne den samlede pay back tid for porteføljen. Det kan have stor værdi at kunne følge udviklingen i porteføljens samlede værdi. Tænk hvis den falder med stigende projektmængde! |
Download: Skabelon 10.3.1 Projektnøgletal & 10.3.2 Porteføljeværdi (MS Word dokument) | Download |
Formål |
Analysen "Risikotal" eller "Sundhedscheck", som det også tit kaldes, udfyldes for at:
|
Fremgangsmåde |
En ensartet måde at opgøre projekternes risiko på. Flere har gavn af risikotallet:
Når en projektfase er ved at være afsluttet, og der foretages en evaluering af forløbet, udfyldes skemaet i projektgruppen. Risikomomenterne diskuteres, sådan at hele projektgruppen har en fælles opfattelse af, hvad risikomomenterne er i den kommende fase. På baggrund af disse risici planlægges næste projektfase på en sådan måde, at risici minimeres. Skemaet "Risikotal" udfyldes på følgende måde: Skemaet har en række udsagn, som er væsentlige for den pågældende projekttype. Ud for hvert udsagn angives et antal point. For hvert afsnit udregnes totalen, som divideres med 10. Totalerne for de enkelte afsnit overføres til side 1 i skemaet. Totalerne for de forskellige afsnit summeres endeligt på side 1. Der er en tendens til, at scoringen bliver gentagelser af de tidligere vurderinger. Det er vigtigt, at der foretages en reel vurdering hver gang. |
Download: Skabelon 10.4 Risikotal/Porteføljeledelse (MS Word dokument) | Download |
Formål |
Skemaet "Strategisk fit" udfyldes for at:
|
Brug |
Der foretages en vurdering af projektets ”strategiske fit” på baggrund af en række udsagn. Disse udsagn fokuserer på det udbytte, som ønskes af projektet. Dette kan være strategisk, politisk eller forretningsmæssigt udbytte. |
Fremgangsmåde |
Det er afgørende, at der vælges relevante parametre, når udsagnene formuleres. Det er vigtigt, at kriterierne på dette skema kan genfindes i projekternes succeskriterier, da de bør beskrive, hvad man ønsker at opnå med projektet. |
Download: Skabelon 10.5 Strategisk fit (eksempel) (MS Word dokument) | Download |
Formål |
Projektauditering gennemføres for at vurdere, om organisationen gennemfører projekterne på den måde, som er foreskrevet i projektledelsesmodellen og projektmodellen. Formålet er at forbedre projektgennemførelsen, så den er i overensstemmelse med modellen eller at justere modellen, der hvor den ikke er hensigtsmæssig. |
Fremgangsmåde |
Projektauditering gennemføres af programledelsen, projektkommitéen, projektchefen eller styregruppen. Ofte er det projektkontoret, der står for den praktiske gennemførelse. Auditeringen går ud på at kontrollere, at projekter gennemføres som foreskrevet. Det betyder, at det er en forudsætning, at projektprocessen er beskrevet i en projektmodel – ellers er der intet at auditere! Auditeringen foregår på den måde, at projektlederen indkaldes til et interview, hvor projektet gennemgås. Det vurderes, om møder er afholdt som planlagt, om planen følges, om administrative rutiner følges, f.eks. er interessentanalysen udarbejdet, er der foretaget en risikoanalyse, er der referater fra møderne osv. Der kan også være tale om at gennemføre interview af projektdeltagere eller at bede dem om at udfylde et skema, der svarer til Sundhedskontrollen (se dette værktøj). På baggrund af resultatet vil den enkelte projektleder få feedback om sin projektledelse. Det totale billede fra samtlige projekter vil give projektchefen feedback om, hvor projektarbejdsformen bør professionaliseres. Pas på det ikke kommer til at virke som kontrol – idéen er organisatorisk læring. Det er uetisk at måle projektlederne op imod standarder, de ikke er gjort bekendt med eller trænet i. Auditering forudsætter derfor en beskrevet projektmodel, og at projektlederne er trænet i den, og at ledelsen selv følger den. |
Formål |
Projektmodellen har til formål at sikre kvaliteten i projekternes produkt. Den giver et fælles sprog og begrebsapparat for organisationen mht. projektgennemførelsen. Modellen definerer en projektproces. Projektledelsesmodellen skal sikre kvaliteten af ledelsesaktiviteterne i projekterne. |
Fremgangsmåde |
Der er forskel på en "projektmodel" og en "projektledelsesmodel" Projektmodellen styrer kvaliteten gennem standardisering af metoder, værktøjer osv. i løsningen af bestemte projekttyper og fokuserer derfor typisk på forløb/metoder mv. inden for en specifik faglig disciplin, dvs. særlig projekttype. Projektmodellen består af: Projektledelsesmodellen sikrer "kvaliteten af projektledelsen". Fokus er derfor typisk på krav til projektorganisering, roller, ansvar, beslutningspunkter, ledelsesrapportering o.lign. Projektledelsesmodellen består af:
Start med at definere de projekttyper, der gennemføres i organisationen. Disse projekttyper er grundlaget for en beskrivelse af projektfremgangsmåden. Der kan være forskellige krav til de forskellige projekttyper, men det er hensigtsmæssigt at have én overordnet generisk projektledelsesmodel. Der kan være forskel på de forskellige projektfremgangsmåder og deres krav til:
Der er flere grunde til, at det er hensigtsmæssigt med en fælles projektledelsesmodel og et fælles metodeapparat:
Inden for denne overordnede model kan der være variationer mellem de forskellige projekttyper. Dette skaber ofte lidt begrebsforvirring. Derfor er det vigtigt at skelne mellem en projektledelsesmodel og projektmodellen for de enkelte projekttyper. Beskrivelse af projektledelsesmodellen/projektmodellen
|
Download: Skema 10.7 Projektledelsesmodel – projektmodel (MS Word dokument) | Download |
Formål |
Projektbeskrivelsen definerer de tre hjørner i projekttrekanten: kvaliteten af leverancerne, tiden og ressourcerne. |
Fremgangsmåde |
Normalt vil styregruppen eller opdragsgiver komme med et overordnet udkast eller ønsker til leverancer og tidsfrist. Måske er det blot problemstillingen eller formålet, der er erkendt. Der er også ofte en budgetramme. Det er så projektlederen og centrale projektdeltageres opgave at analysere, hvordan disse ønsker eller mål kan opfyldes. Derefter udarbejder projektgruppen et forslag til projektbeskrivelse, som så skal forhandles med styregruppen eller projektejer. Det er vigtigt, at projektbeskrivelsen udarbejdes i projektgruppen eller blandt de centrale personer i projektgruppen, da den enkelte skal have ejerskab og føle sig forpligtet af aftalen. Når der er opnået enighed om kontrakten, er det den gældende aftale mellem projektejer og projektgruppen. Aftalen er gensidig og kan ikke ændres uden begge parters medvirken. Det er projektleders ansvar, at projektkontrakten er dækkende og opdateret hele tiden. Vedlagt findes to eksempler på en sådan projektbeskrivelse/ kontrakt. Det første eksempel angiver de nødvendige punkter, som skal beskrives i en projektbeskrivelse. Det andet eksempel stammer fra en konkret virksomhed. Her er beskrivelserne så omfattende, at kontrakten blot er en forside til det samlede dokument, der kan være på mange sider. Kontrakten anvendes som forside og indholdsfortegnelse for de dokumenter, der skal godkendes af styregruppen. Kontrakten underskrives af projektleder og styregruppens formand. |
Download: Skabelon 10.8.1 Projektbeskrivelse & Projektkontrakt (MS Word dokument) | Download |
Formål |
Idébeskrivelsesskemaet har til formål at få idéer fastholdt på en simpel dokumenteret, men systematisk form. Idébeskrivelsesskemaet er derfor opbygget sådan, at det kan udfyldes uden at kende facts som markedsstørrelse, omkostningsniveau osv. Disse forretningsmæssige forhold skal afklares senere, hvis det viser sig, at idéen er interessant. |
Fremgangsmåde |
Idébeskrivelsen udfyldes ved behovserkendelsen og idéundfangelsen. Skemaets disposition angiver minimumskravene til en god idé. Allerede ved udfyldelsen af skemaet vil der ske en sortering, idet der reelt ikke er en produktidé, hvis ikke skemaets seks punkter kan beskrives. Øverst på skemaet noteres kundegruppe(r). Det er vigtigt, fordi en idés værdi er afhængig af, hvilken kundegruppe den er tiltænkt. Beskrivelse af produktidéen Beskrivelse af markedet, kunderne og produktets anvendelse Tekniske forhold Hvordan er produktet bedre end eksisterende løsninger, og hvordan adskiller det sig fra konkurrerende produkter? Hvilket udbytte får kundegruppen af dette nye produkt i forhold til kendte løsninger? Hvorfor skal vi være først? Er vi de bedste til "det"? Er det en god forretning? |
Download: Skabelon 10.9 Idébeskrivelsesskema – produktudvikling (MS Word dokument) | Download |